Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Herb

INFORMACJE BIEŻĄCE

Znajdujesz się w: MGOPS INFORMACJE BIEŻĄCE

INFORMACJE BIEŻĄCE

Artykuł

 

DYSTRYBUCJA ŻYWNOŚCI

Kolejna tura dystrybucji żywności w formie paczek żywnościowych dla zakwalifikowanych osób potrzebujących w ramach Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 - Podprogram 2024, odbędzie się:

      • Termin:

                                     20 października 2025, godz. 1000

      • Miejsce:  ul. Bielska 4, 18-105 Suraż (Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Surażu)

 

MGOPS w Surażu

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INFORMACJA

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Surażu informuję, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, wydał publikację edukacyjną dla seniorów i ich opiekunów „Oszustwa z wykorzystaniem wizerunku Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego – jak działają oszuści i jak się przed nimi chronić".

Celem publikacji jest upowszechnianie wiedzy na temat sposobów działania oszustów, którzy wykorzystują wizerunek Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) i Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego do popełniania przestępstw. W publikacji zwrócono uwagę na najważniejsze zasady bezpieczeństwa i prawidłowe sposoby reagowania w przypadku kontaktu z oszustem.

Publikacja opisuje:

  1. Sposoby wyłudzania danych potrzebnych do logowania na konta bankowe przez oszustów powołujących się na KNF lub Urząd KNF.
  2. Czym zajmuje się Komisja, a czym Urząd Komisji Nadzoru Finansowego?
  3. Jak działają przestępcy podszywający się pod KNF lub Urząd KNF?
  4. Przykłady oszustw.
  5. Jak nie dać się oszukać – najważniejsze zasady postępowania.
  6. Gdzie możesz zgłosić, że doszło do oszustwa?
  7. Jak sprawdzić na stronie internetowej KNF podmiot oferujący usługi na rynku
    finansowym?

Wersję elektroniczną publikacji można bezpłatnie pobrać ze strony:
https://www.knf.gov.pl/?articleId=94940&p_id=18

lub

Plik do pobrania - pdf - „Oszustwa z wykorzystaniem wizerunku Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego – jak działają oszuści i jak się przed nimi chronić"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów i ich opiekunów na webinarium „ABC ubezpieczeń – co powinniśmy wiedzieć przed podpisaniem umowy ubezpieczenia” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Minister ds. Polityki Senioralnej oraz Komendą Główną Policji.

Webinarium odbędzie się 29 września 2025 roku (10:00-11:30).

 Cel

Celem webinarium jest przekazanie podstawowych informacji dotyczących ubezpieczeń. Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się czym są ubezpieczenia, jakie są rodzaje ubezpieczeń, korzyści wynikające z posiadania ochrony ubezpieczeniowej oraz na co należy zwrócić uwagę przy zawieraniu umowy ubezpieczenia.

Zgłoszenia

Przyjmowanie zgłoszeń odbywa się wyłącznie za pośrednictwem elektronicznego formularza zgłoszeniowego – link do strony z odnośnikiem do formularza:

https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=94372&p_id=18

W webinarium można uczestniczyć zarówno samodzielnie, jak i grupowo (zgłoszeń mogą dokonywać pracownicy domów seniora, klubów seniora, centrów aktywności seniora, domów pomocy społecznej, placówek społeczno-kulturalnych np. bibliotek, domów kultury, itp.). W przypadku zgłoszeń grupowych wypełniając formularz należy wskazać przybliżoną liczbę uczestników webinarium.

Potwierdzenia możliwości udziału w webinarium zostaną przesłane do 26 września 2025 roku. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do dnia, w którym odbędzie się webinarium. W przypadku zgłoszeń, które wpłyną w dniu webinarium, potwierdzenia możliwości udziału oraz zaproszenia na spotkanie (wraz z linkiem) będą przesyłane na bieżąco.

Informacje techniczne

W celu udziału w webinarium niezbędne jest stabilne łącze internetowe. W spotkaniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację Cisco Webex. Szczegółowe informacje techniczne dotyczące dołączenia do spotkania zostaną przesłane po potwierdzeniu możliwości udziału w webinarium oraz wysłaniu wiadomości z zaproszeniem (wraz z linkiem) na spotkanie. 

Opłaty

Udział w webinarium jest bezpłatny.

 

Pliki do pobrania:

Program webinarium - plik pdf,

Informacja nt. webinarium - plik pdf,

Klauzula informacyjna - plik pdf

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nabór wniosków

do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością”

dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026

 

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Surażu w związku z ogłoszonym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Programem „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością”, przeprowadza rozeznanie potrzeb dot. uczestnictwa w/w Programie.
Program przeznaczony jest dla:

1) dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz

2) osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:

  • znacznym stopniu niepełnosprawności albo
  • umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
  • traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b. zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r.
    o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby
z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:

  • wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
  • wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
  • wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
  • wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.

Osoby zainteresowane, chcące skorzystać z usług asystenta proszone są o wypełnienie karty zgłoszenia, karty zakresu czynności oraz klauzulę RODO. Wymaganą dokumentację należy dostarczyć wraz z kserokopią aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
do Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu (tymczasowo pod adresem: ul. Bielska 4, 18-105 Suraż), do dnia 8 września 2025 r. Jeżeli ktokolwiek z osób zainteresowanych z powodu swojej niepełnosprawności będzie miał problem z dostarczeniem w/w dokumentów może je wysłać Pocztą lub przekazać przez inną osobę. W przypadku pytań, wątpliwości lub trudności z wypełnieniem karty zgłoszenia prosimy o kontakt telefoniczny z MGOPS w Surażu pod numerem tel. 85 650 31 94 oraz 660 467 629.

Ważne!

Złożenie wniosku nie jest jednoznaczne z przyznaniem pomocy asystenta osobistego osoby
z niepełnosprawnością. Przyznanie asystenta uzależnione jest przede wszystkim od środków finansowych, które gmina uzyska na realizację programu oraz liczby osób, które zechcą być uczestnikami Programu.

Więcej informacji na stronie internetowej: 

https://niepelnosprawni.gov.pl/program-fs/nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego/

 

Załączniki:

  1. Karta zgłoszeniowa
  2. Zakres czynności
  3. Klauzula RODO

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza seniorów i ich opiekunów na webinarium „Bezpieczne płatności w Internecie dla seniorów – III termin” organizowane w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy
z Minister ds. Polityki Senioralnej oraz Komendą Główną Policji.

Webinarium odbędzie się 17 września 2025 roku (10:00-12:30).

Cel

Celem webinarium jest zwiększenie świadomości seniorów i ich opiekunów w zakresie aktualnych zagrożeń spowodowanych działalnością cyberprzestępców.

Zgłoszenia

Przyjmowanie zgłoszeń odbywa się wyłącznie za pośrednictwem elektronicznego formularza zgłoszeniowego – link do strony z odnośnikiem do formularza:

https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=93603&p_id=18

W webinarium można uczestniczyć zarówno samodzielnie, jak i grupowo (zgłoszeń mogą dokonywać pracownicy domów seniora, klubów seniora, centrów aktywności seniora, domów pomocy społecznej, placówek społeczno-kulturalnych np. bibliotek, domów kultury, itp.).
W przypadku zgłoszeń grupowych wypełniając formularz należy wskazać przybliżoną liczbę uczestników webinarium.

Potwierdzenia możliwości udziału w webinarium zostaną przesłane do 16 września 2025 roku. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do dnia, w którym odbędzie się webinarium.
W przypadku zgłoszeń, które wpłyną w dniu webinarium, potwierdzenia możliwości udziału oraz zaproszenia na spotkanie (wraz z linkiem) będą przesyłane na bieżąco.

Informacje techniczne

W celu udziału w webinarium niezbędne jest stabilne łącze internetowe. W spotkaniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację Cisco Webex. Szczegółowe informacje techniczne dotyczące dołączenia do spotkania zostaną przesłane po potwierdzeniu możliwości udziału oraz wysłaniu wiadomości z zaproszeniem (wraz z linkiem) na spotkanie. 

Opłaty

Udział w webinarium jest bezpłatny.

Do pobrania:

Program webinarium.pdf

Informacja nt. webinarium.pdf

Klauzula informacyjna

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

Informacja

Informuję, iż Pan Lech Parell Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych pismem z dnia 8 lipca 2025 r. znak: DOS5.053.9.2025.3.K0852 poinformował, iż w celu zwiększenie dostępności świadczeń dla osób uprawnionych oraz uproszczenia procedur formalnych od dnia 1 maja 2025 r. zostały wprowadzone zmiany w zasadach realizowanych w 2025 r. Programów dofinansowania mających na celu poprawę warunków życia osób uprawnionych: kombatantów i ofiar represji, osób deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych, żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych oraz cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych.

Plik do pobrania - pismo SzUdoSKiOR.pdf

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Terminy składania wniosków

o świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny na okres zasiłkowy 2025/2026

Świadczenia rodzinne

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Surażu informuje, że wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych na nowy okres zasiłkowy 2025/2026 trwający od 1 listopada 2025 r. do 31 października 2026 r. można składać:

  • od dnia 1 lipca 2025 r. drogą elektroniczną, za pośrednictwem Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia (wnioski i załączniki do wniosku muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym).
  • od dnia 1 sierpnia 2025 r. osobiście w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Surażu, ul. Bielska 4 (Budynek Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu) od poniedziałku do piątku w godzinach od  07:30 do 15:00 (parter budynku)

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia rodzinne na nowy okres zasiłkowy złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami do dnia 31 sierpnia 2025 r., ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz wypłata przysługujących świadczeń następuje do dnia 30 listopada 2025 r.

W przypadku gdy osoba ubiegająca się  o świadczenia rodzinne na nowy okres zasiłkowy złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami od dnia 1 września 2025 r. do dnia 31 października 2025r., ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz wypłata przysługujących świadczeń następuje do dnia 31 grudnia 2025 r.

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia rodzinne na nowy okres zasiłkowy złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w okresie od dnia 1 listopada 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r., ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz wypłata przysługujących świadczeń następuje do ostatniego dnia lutego 2026 r.

UWAGA: W przypadku złożenia wniosku w miesiącu grudniu, prawo do świadczeń ustala się od miesiąca grudnia!

Zasiłek rodzinny nie przysługuje jeżeli:

  • dziecko lub osoba ucząca się pozostają w związku małżeńskim;
  • dziecko zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie lub w pieczy zastępczej;
  • osoba ucząca się została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie,
  • pełnoletnie dziecko lub osoba ucząca się jest uprawniona do zasiłku rodzinnego na własne dziecko,
  • dziecko wychowuje samotnie osoba, której nie zostały zasądzone alimenty na rzecz tego dziecka od jego rodzica, za wyjątkiem sytuacji, gdy rodzice lub jedno z rodziców tego dziecka nie żyje, ojciec dziecka jest nieznany, sąd oddalił pozew o alimenty od drugiego z rodziców lub gdy zobowiązał jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka i nie zobowiązał drugiego z rodziców do alimentów na rzecz tego dziecka,
  • członkowi rodziny przysługuje na dziecko zasiłek rodzinny za granicą, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe stanowią inaczej.

Fundusz alimentacyjny 

Wnioski o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na nowy okres świadczeniowy 2025/2026 trwający od 1 października 2025 r. do 30 września 2026 r. można składać:

  • od dnia 1 lipca 2025 r. drogą elektroniczną, za pośrednictwem Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia (wnioski i załączniki do wniosku muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym).
  • od dnia 1 sierpnia 2025 r. osobiście w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Surażu, ul. Bielska 4 (Budynek Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu) od poniedziałku do piątku w godzinach od  07:30 do 15:00 (parter budynku)

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia z funduszu alimentacyjnego na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz z dokumentami do dnia 31 sierpnia 2025 r., ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na okres od dnia 1 października 2025 r. oraz wypłata świadczeń przysługujących za miesiąc październik 2025 r. następuje do dnia 31 października 2025 r.

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w okresie od dnia 1 września 2025 r. do dnia 30 września 2025 r., ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na okres od dnia 1 października 2025 r. oraz wypłata świadczeń przysługujących od miesiąca października 2025 r. następuje do dnia 30 listopada 2025 r.

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w okresie od dnia 1 października 2025 r. do dnia 31 października 2025 r., ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na okres od dnia 1 października 2025 r. oraz wypłata świadczeń przysługujących od miesiąca października 2025 r. następuje do dnia 31 grudnia 2025 r.

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w okresie od dnia 1 listopada 2025 r. do dnia 30 listopada 2025 r., ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego od dnia 1 listopada 2025 r. oraz wypłata przysługujących świadczeń z funduszu alimentacyjnego od miesiąca listopada 2025 r. następuje do dnia 31 stycznia 2026 r.

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w okresie od dnia 1 grudnia 2025 r. do dnia 31 stycznia 2026 r., ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego od dnia 1 grudnia 2025 r. oraz wypłata przysługujących świadczeń z funduszu alimentacyjnego od miesiąca grudnia 2025 r. następuje do dnia 28 lutego 2026 r.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie przysługują, jeżeli osoba uprawniona:

  • została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie lub w pieczy zastępczej;
  • zawarła związek małżeński.

Termin rozpatrzenia wniosku oraz wypłaty przyznanych świadczeń zależny jest od terminu jego złożenia, dlatego nie warto czekać na ostatnią chwilę. Zachęcamy do elektronicznego składania wniosków.

Informujemy, że w/w wnioski będą rozpatrywane na podstawie dochodów rodziny za 2024 r., z uwzględnieniem bieżących zmian w dochodach.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PILNE!

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Surażu informuje, że w związku z awarią światłowodu i brakiem dostępu do internetu, planowane na dzień dzisiejszy (24 lipca 2025 r.) wypłaty świadczeń rodzinnych, świadczeń alimentacyjnych oraz świadczeń z pomocy społecznej będą mogły być zrealizowane dopiero po usunięciu awarii – najprawdopodobniej w dniu jutrzejszym (25 lipca 2025 r. ).

Za utrudnienia powstałe nie z naszej winy, wszystkich świadczeniobiorców przepraszamy.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

DYSTRYBUCJA ŻYWNOŚCI

Dystrybucja żywności w formie paczek żywnościowych dla zakwalifikowanych osób potrzebujących w ramach Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 - Podprogram 2024, odbędzie się:

      • Termin:

                                      1 6 czerwca 2025, godz. 1000

      • Miejsce:  ul. Bielska 4, 18-105 Suraż (Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Surażu)

 

MGOPS w Surażu

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informacja Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Białymstoku o planowanym rozpoczęciu naboru uczestników do Projektu pn. "Podlaska Akademia Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027, Priorytetu VIII Fundusze na rzecz edukacji i włączenia społecznego, Działania 8.5 Wzmocnienie aktywnej integracji społecznej.

Plik do pobrania - pdf

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Szanowni Państwo,

uprzejmie informuję, że istnieje możliwość uczestnictwa w kolejnym webinarium (seminarium online) dla seniorów oraz ich opiekunów „Bezpieczny senior – jak nie dać się oszukać w Internecie”, które odbędzie się 25 czerwca 2025 roku (10:00-12:30).

Celem webinarium jest zwiększenie świadomości seniorów i ich opiekunów w zakresie aktualnych zagrożeń spowodowanych działalnością cyberprzestępców.

Zgłoszenia

Rejestracja na webinarium CEDUR odbywa się poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy – link do strony z odnośnikiem do formularza:

https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=93553&p_id=18

W webinarium można uczestniczyć zarówno samodzielnie, jak i grupowo (zgłoszeń mogą dokonywać pracownicy domów seniora, klubów seniora, centrów aktywności seniora, domów pomocy społecznej, placówek społeczno-kulturalnych np. bibliotek, domów kultury, itp.).
W przypadku zgłoszeń grupowych wypełniając formularz należy wskazać przybliżoną liczbę uczestników webinarium.

Potwierdzenia możliwości uczestnictwa zostaną przesłane do 25 czerwca 2025 roku. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do dnia, w którym odbędzie się webinarium. W przypadku zgłoszeń, które wpłyną w dniu webinarium, potwierdzenia możliwości uczestnictwa oraz zaproszenia na spotkanie (wraz z linkiem) będą przesyłane na bieżąco.

Informacje techniczne

W celu uczestnictwa w webinarium niezbędne jest stabilne łącze internetowe. W spotkaniu można uczestniczyć poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację Cisco Webex. Szczegółowe informacje techniczne dotyczące dołączenia do spotkania zostaną przesłane po potwierdzeniu możliwości uczestnictwa oraz wysłaniu wiadomości z zaproszeniem (wraz z linkiem) na spotkanie. 

Opłaty

Udział w webinarium jest bezpłatny.

 

Pliki do pobrania:

  1. Program webinarium CEDUR dla seniorów i ich opiekunów - 25 czerwca 2025 roku
  2. Informacja nt. webinarium dla seniorów i ich opiekunów - 25 czerwca 2025 roku
  3. Klauzula informacyjna w związku z przekazywaniem informacji o planowanych działaniach edukacyjnych w tym seminariach CEDUR

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

DYSTRYBUCJA ŻYWNOŚCI

Dystrybucja żywności w formie paczek żywnościowych dla zakwalifikowanych osób potrzebujących w ramach Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 - Podprogram 2024, odbędzie się:

      • Termin:

                                        8 maja 2025, godz. 1100

      • Miejsce:  ul. Bielska 4, 18-105 Suraż (Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Surażu)

 

MGOPS w Surażu

-------------------------------------------------------------------------------------------

Informujemy, że zgodnie z Zarządzeniem nr 1/2025 Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu z dnia 25 kwietnia 2025 r. dzień 2 maja 2025 r. (piątek) będzie dniem wolnym od pracy w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Surażu w zamian za dzień świąteczny 3 maja.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informacja dotycząca działającej przy Ochotniczym Hufcu Pracy szkoły branżowej z bezpłatnym internatem w Wasilkowie.

1. Pismo Podlaskiej Wojewódzkiej Komendy Ochotniczych Hufców Pracy w Białymstoku

2. Oferta szkoły branżowej w Wasilkowie.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Szanowni Państwo,

uprzejmie informuję, że istnieje możliwość uczestnictwa w kolejnym webinarium (seminarium online) dla seniorów oraz ich opiekunów „Bezpieczny senior – jak nie dać się oszukać w Internecie”, które odbędzie się 17 kwietnia 2025 roku (10:00-12:30).

Webinarium jest organizowane przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) we współpracy z Minister do spraw Polityki Senioralnej oraz Komendą Główną Policji, a jego celem jest zwiększenie poziomu świadomości seniorów oraz ich opiekunów
w zakresie aktualnych zagrożeń spowodowanych działalnością cyberprzestępców.

W webinarium można uczestniczyć zarówno samodzielnie, jak i grupowo (zgłoszeń mogą dokonywać pracownicy domów seniora, klubów seniora, centrów aktywności seniora, domów pomocy społecznej, placówek społeczno-kulturalnych np. bibliotek, domów kultury, itp.).
W przypadku zgłoszeń grupowych, wypełniając formularz należy wskazać przybliżoną liczbę uczestników webinarium.

Rejestracja na webinarium CEDUR odbywa się online, tj. poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy - link do strony z odnośnikiem do formularza zgłoszeniowego:

https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=93063&p_id=18

Jednocześnie informuję, że w ramach realizacji zadań Komisji Nadzoru Finansowego określonych w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 lipca 2006 roku o nadzorze nad rynkiem finansowym, UKNF prowadzi działalność edukacyjną mającą na celu upowszechnianie wiedzy z zakresu zasad funkcjonowania rynku finansowego.

Działalność ta realizowana jest m.in. w ramach projektu edukacyjnego Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR. Seniorzy oraz ich opiekunowie to jedna z grup odbiorców, dla których UKNF prowadzi działania edukacyjne, m.in. bezpłatne webinaria, podczas których przekazywane są przydatne wiadomości z zakresu rynku finansowego, m.in. świadomego podejmowania decyzji inwestycyjnych, a także z obszaru oszukańczych inwestycji czy cyberzagrożeń.

Obserwując profile UKNF/KNF w mediach społecznościowych oraz zapisując się na listę odbiorców newslettera UKNF, będą Państwo otrzymywali informacje o organizowanych webinariach CEDUR. Przekazuję bezpośredni link do formularza subskrypcji: www.knf.gov.pl/newsletter (kategoria: „Seminaria CEDUR dla seniorów i ich opiekunów”).

Pliki do pobrania:

  1. Program webinarium CEDUR dla seniorów i ich opiekunów - 17 kwietnia 2025 roku
  2. Informacja nt. webinarium dla seniorów i ich opiekunów - 17 kwietnia 2025 roku
  3. Klauzula informacyjna w związku z przekazywaniem informacji o planowanych działaniach edukacyjnych w tym seminariach CEDUR

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Informujemy, iż rozpoczyna się kolejny etap wsparcia żywnościowego dla osób potrzebujących: Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, który zaplanowany jest na okres luty - wrzesień 2025.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Surażu współpracujący ze Stowarzyszeniem Bank Żywności Suwałki - Białystok wspiera osoby potrzebujące z województwa podlaskiego, na terenie powiatu białostockiego w Gminie Suraż.

Celem programu jest udzielanie pomocy żywnościowej osobom najbardziej potrzebującym oraz zapewnianie środków towarzyszących, wspierających ich włączenie społeczne. 

 

ODBIORCY POMOCY ŻYWNOŚCIOWEJ I DZIAŁAŃ TOWARZYSZĄCYCH:

Z pomocy żywnościowej mogą skorzystać osoby i rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, spełniające:

  1. kryteria określone w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
    (Dz. U. z 2024 poz. 1283 z późn. zm.)
  2. kryterium dochodowe wynoszące 2.676,50 PLN dla osoby samotnie gospodarującej
    i 2.180,95 PLN dla osoby w rodzinie.

Pomoc mogą uzyskać osoby najbardziej potrzebujące, które otrzymały skierowanie z Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

POMOC ŻYWNOŚCIOWA

W ramach programu każda osoba skierowana do pomocy żywnościowej może otrzymać BEZPŁATNIE min. ok. 30 kg artykułów spożywczych w formie kilku paczek żywnościowych:

Nazwa artykułu spożywczego FEPŻ

Maksymalna ilość sztuk/kg na osobę

Groszek z marchewką

5 szt. / 2 kg

Koncentrat pomidorowy

7 szt. / 1,12 kg

Dżem truskawkowy 

5 szt. / 1, 5kg

Makaron jajeczny świderki

6 szt. / 3 kg

Mąka pszenna

4 szt.  / 4 kg

Płatki owsiane

3 szt. / 1,5 kg

Kawa zbożowa rozpuszczalna

2 szt. / 0,4 kg

Mleko UHT

7 sz.  / 7 l 

Ser podpuszczkowy dojrzewający

3 szt. /1,2 kg

Szynka wieprzowa mielona

5 szt. / 1,5 kg

Szynka drobiowa

5 szt. /1,5 kg

Pasztet wieprzowy

4 szt. /0,64 kg

Szprot w oleju 

5 szt. /0,85 kg

Cukier biały

4 szt. / 4 kg

Miód nektarowy wielokwiatowy

2 szt. /0,8 kg

Olej rzepakowy 

4 szt.  /4 l

Fasolka po bretońsku

4 szt. / 2 kg

 

Jeśli rodzina liczy 5 osób, to każda z tych osób otrzyma taki sam zestaw artykułów spożywczych. Dodatkowo może otrzymać żywność z darowizn z krótkim terminem przydatności. 

 

DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE

Dodatkowo OPL Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Surażu wraz z Bankiem Żywności będzie realizował następujące, planowane działania towarzyszące wśród osób potrzebujących, wspierające ich włącznie społeczne:

  • Cykle edukacyjne tematyczne: edukacji ekonomicznej, żywieniowo-dietetyczne, kulinarne, dotyczące praw konsumenta.
  • Warsztaty edukacyjne z zakresu: niemarnowania żywności, prawidłowej segregacji odpadów, kulinarne, psychodietetyczne, gospodarowanie budżetem domowym.
  • Działania o charakterze włączeniowo-integracyjnym (cykle).
  • Dyżury konsultacyjne.

Więcej informacji o działalności Banków Żywności oraz sposobie realizacji programu na stronie internetowej www.fepz.bankizywnosci.pl

 

DANE KONTAKTOWE

Osoby, które chcą skorzystać z pomocy żywnościowej w ramach realizacji Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus proszone są o kontakt 
z pracownikami Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu osobiście (ul. Bielska 4 – budynek Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu) lub pod nr. tel.  85 650 31 94

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

INFORMACJA O KONKURSIE

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Surażu informuje, że w dniu 20 marca 2025 r. opublikowane zostało Ogłoszenie Wojewody Podlaskiego z dnia 19 marca 2025 r. o otwartym konkursie ofert na dofinansowanie realizacji zadań w obszarze pomocy społecznej w 2025 r. w województwie podlaskim w ramach Programu finansowego wspierania przez Wojewodę Podlaskiego programów w określonych obszarach pomocy społecznej, realizowanych w latach 2025, 2026 i 2027 przez organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Pismo o ogłoszonym konkursie

Załącznik nr 1 do ogłoszenia- wzór opinii

Załącznik nr 2 do ogłoszenia- oświadczenie składane przez Oferenta

Załącznik nr 3 do ogłoszenia - karta merytorycznej oceny oferty

Załącznik nr 4 do ogłoszenia - wzór oferty realizacji zadania publicznego

Ogłoszenie o konkursie wraz z załącznikami dostępne jest w Biuletynie Informacji Publicznej PUW w Białymstoku: https://puw.bip.gov.pl/inne-ogloszenia/

Program finansowego wspierania przez Wojewodę Podlaskiego programów w określonych obszarach pomocy społecznej, realizowanych w 2025, 2026 i 2027 roku znajduje się na stronie internetowej PUW w Białymstoku:

https://puw.bip.gov.pl/program-finansowego-wspierania-programow-w-okreslonych-obszarach-pomocy-spolecznej/program-finansowego-wspierania-przez-wojewode-podlaskiego-programow-w-okreslonych-obszarach-pomocy-spolecznej-realizowanych-w-2025-2026-i-2027-roku.html

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

DYSTRYBUCJA ŻYWNOŚCI

Dystrybucja żywności w formie paczek żywnościowych dla zakwalifikowanych osób potrzebujących w ramach Programu Fundusze Europejskie
na Pomoc Żywnościową 2021-2027 odbędzie się:

      • Termin:

                                 - 5 grudnia 2024, godz. 1100

                                

      • Miejsce: ul. 11 Listopada 16, 18-105 Suraż

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

ŻYWNOŚĆ, w ramach Programu
Fundusze Europejskie
na Pomoc Żywnościową 2021-2027,
jest wydawana BEZPŁATNIE.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Szanowni Państwo,

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego organizuje webinarium dla seniorów i ich opiekunów „Oszukańcze inwestycje – jak się przed nimi ustrzec i co zrobić gdy padniemy ofiarą przestępców”, we współpracy z Minister ds. Polityki Senioralnej i Komendą Główną Policji, w ramach projektu edukacyjnego Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR. Webinarium odbędzie się 18 listopada 2024 roku (10:00-13:15)

Rejestracja na webinarium CEDUR odbywa się online, tj. poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy - link do strony z odnośnikiem do formularza zgłoszeniowego:
https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=90365&p_id=18

W webinarium można uczestniczyć zarówno samodzielnie, jak i grupowo (zgłoszeń mogą dokonywać pracownicy domów seniora, klubów seniora, centrów aktywności seniora, domów pomocy społecznej, placówek społeczno-kulturalnych np. bibliotek, domów kultury, itp.). W przypadku zgłoszeń grupowych wypełniając formularz należy wskazać przybliżoną liczbę uczestników webinarium.

Celem webinarium jest przystępne przekazanie wiedzy uczestnikom w dwóch obszarach tematycznych. Pierwszy z nich dotyczy najbardziej charakterystycznych przestępstw, których ofiarami mogą paść początkujący inwestorzy na rynku finansowym. Drugi dotyczyć będzie wskazówek postępowania w przypadku zaistnienia zdarzenia związanego z przestępstwem, w tym oszustwem, a także omówienia konsekwencji dla inwestorów, wynikających z oszustw.

W przypadku pytań prosimy o kontakt pod adresem e-mail: cedur@knf.gov.

 

 

Pliki do pobrania:

  1. Klauzula informacyjna dla uczestników i osób ich zgłaszających na seminarium
  2. Urząd KNF - Informacja nt. webinarium dla seniorów i ich opiekunów - 18 listopada 2024 roku
  3. Urząd KNF - Program webinarium CEDUR dla seniorów i ich opiekunów - 18 listopada  2024 roku

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Obowiązek informacyjny dotyczący programu ”Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028

 

 

 

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA 

WIELOLETNI RZĄDOWY PROGRAM

„POSIŁEK W SZKOLE I W DOMU”

NA LATA 2024-2028

EDYCJA 2024

 

DOFINANSOWANIE

80 561,00 zł

 

CAŁKOWITA WARTOŚĆ  ZADANIA

110 000,00 zł

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

DYSTRYBUCJA ŻYWNOŚCI

Dystrybucja żywności w formie paczek żywnościowych dla zakwalifikowanych osób potrzebujących w ramach Programu Fundusze Europejskie
na Pomoc Żywnościową 2021-2027 odbędzie się:

      • Termin: 16 września 2024 r., godz. 1000
      • Miejsce: ul. 11 Listopada 16, 18-105 Suraż

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

ŻYWNOŚĆ, w ramach Programu
Fundusze Europejskie
na Pomoc Żywnościową 2021-2027,
jest wydawana BEZPŁATNIE.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

NOWY OKRES ŚWIADCZENIOWY

2024/2025

MGOPS w Surażu informuje, iż wnioski

o przyznanie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego przyjmowane są

 od 1 lipca 2024 r. drogą elektroniczną, natomiast wnioski w formie papierowej można składać od 1 sierpnia 2024 r.

 

Złożenie wniosku w terminie

Ustalenie prawa i wypłata świadczenia

do dnia 31 sierpnia 2024 r.

do dnia 30 listopada 2024 r.

od 1 września 2024 r. do 31 października 2024 r.

do dnia 31 grudnia 2024 r.

od 1 listopada 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

do dnia 28 lutego 2025 r.

 

Wnioski złożone od 1 grudnia 2024 r. - prawo do świadczeń rodzinnych przysługuje od miesiąca złożenia wniosku.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Bon Energetyczny 

Wniosek dotyczący bonu energetycznego można będzie złożyć,
w terminie od 1 sierpnia do 30 września 2024 roku.

Bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo:

  1. gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.
    o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323) za 2023 r., zwanego dalej „przeciętnym dochodem za 2023 r.”, nie przekraczała kwoty 2.500,00 zł,
  2. oraz gospodarstwu domowemu wieloosobowemu, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekraczała kwoty 1.700,00 zł.

Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:

  • 300 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
  • 400 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
  • 500 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
  • 600 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496), do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:

  • 600 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
  • 800 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
  • 1000 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
  • 1200 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

W przypadku gdy wysokość bonu energetycznego ustalona zgodnie z powyższymi zasadami  jest  niższa niż 20 zł, ten bon nie przysługuje.

W przypadku gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę przekraczała kwoty, o których mowa powyżej, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osobę (tzw. „zł za zł”)

W przypadku gdy wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, ten bon jest wypłacany osobie w tym gospodarstwie domowym, która złożyła wniosek jako pierwsza.

Na potrzeby składania wniosków o wypłatę bonu energetycznego przyjmuje się,  że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.

Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby, która go składa, zwanej dalej „wnioskodawcą”, w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie określonym powyżej  pozostawia się bez rozpoznania.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się:

  • na piśmie w postaci papierowej,
  • albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).

Ad.1) Wniosek o wypłatę bonu energetycznego w postaci papierowej opatruje się własnoręcznym podpisem i składa osobiście odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy albo nadaje w placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640 oraz z 2024 r. poz. 467) lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, co jest równoznaczne ze złożeniem go odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.

Ad. 2) Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

 

Wniosek zawiera m.in. oświadczenie o zgodności z prawdą przedstawionych we wniosku informacji. Oświadczenie, o którym mowa wyżej, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Wnioskodawca jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

 

Wzór wniosku do pobrania: https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-bonu-energetycznego/

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Szanowni Państwo, 

uprzejmie informujemy, iż rozpoczyna się kolejny program wsparcia żywnościowego dla osób potrzebujących: Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinasowany z Europejskiego Funduszu Społecznego+

Program realizowany jest w okresie 09.2023-12.2024. Dystrybucja artykułów spożywczych do osób potrzebujących planowana jest w okresie 06.-12.2024. 

Cel programu: 

  • przeciwdziałanie deprywacji materialnej przez udzielanie pomocy żywnościowej osobom najbardziej potrzebującym oraz zapewnianie środków towarzyszących, wspierających ich włączenie społeczne. 

Zadania i działania realizowane w programie: 

  • Organizacja i koordynacja sieci dystrybucji pomocy żywnościowej składającej się z organizacji partnerskich regionalnych i lokalnych; 
  • Racjonalne zagospodarowanie artykułów spożywczych otrzymanych z OPR oraz z innych źródeł, na potrzeby udzielania pomocy żywnościowej osobom najbardziej potrzebującym; 
  • Przekazanie artykułów spożywczych osobom potrzebującym (ubogim, rodzinom wielodzietnym, osobom w kryzysie bezdomności, migrantom – zgodnie z art. 7 Ustawy i pomocy społecznej), zakwalifikowanym do otrzymania pomocy żywnościowej przez Ośrodek Pomocy Społecznej 
  • Prowadzenie działań w ramach środków towarzyszących wśród osób najbardziej potrzebujących, zakwalifikowanych do objęcia pomocą żywnościową, mających na celu włączenie społeczne; 
  • Przeciwdziałanie marnowaniu żywności poprzez udostępnienie osobom zakwalifikowanym do otrzymania pomocy żywnościowej zgodnie z zasadami Programu dodatkowej żywności pochodzącej z darowizn. 

Grupa docelowa: 

Z pomocy żywnościowej mogą skorzystać osoby i rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, spełniające kryteria określone w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 poz. 901 i 1693) i których dochód nie przekracza 265% kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania z pomocy społecznej, tj. 2.056,40 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1.590,00 PLN dla osoby w rodzinie

Pomoc mogą uzyskać osoby najbardziej potrzebujące, które otrzymały skierowanie z Ośrodka Pomocy Społecznej. 

Przewidziane efekty i rezultaty: 

zmniejszenie deprywacji materialnej osób najbardziej potrzebujących oraz ich włączenie społeczne poprzez realizację wspierających środków towarzyszących, takich jak: warsztaty edukacyjne oraz doradztwo indywidualne w zakresie dietetyki, prowadzenia gospodarstwa domowego oraz integracji społecznej. 

W ramach FEPŻ 2021-2027 w roku kalendarzowym 2024 OPL Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Surażu współpracując ze Stowarzyszeniem Bank Żywności Suwałki - Białystok wspiera osoby potrzebujące z województwa podlaskiego, na terenie powiatu białostockiego
w gminie Suraż.

Dodatkowo OPL Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wraz z Bankiem Żywności będzie realizował następujące, planowane działania towarzyszące wśród osób potrzebujących, wspierające ich włącznie społeczne: 

  • Cykle edukacyjne tematyczne: edukacji ekonomicznej, żywieniowo-dietetyczne, kulinarne, dotyczące praw konsumenta.
  • Warsztaty edukacyjne z zakresu: niemarnowania żywności, prawidłowej segregacji odpadów, kulinarne, psychodietetyczne, gospodarowanie budżetem domowym.
  • Działania o charakterze włączeniowo-integracyjnym (cykle).
  • Dyżury konsultacyjne.

Więcej informacji o działalnościBanków Żywnościoraz sposobie realizacji programu na stronie internetowej www.fepz.bankizywnosci.ploraz w mediach społecznościowych na//www.facebook.com/share/p/nZjnbr1iRpy97xbS/ 

Osoby, które chcą skorzystać z pomocy  żywnościowej w ramach realizacji Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinasowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego+ proszone są o kontakt  z pracownikami: 

  • Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu, ul. 11 Listopada 16, 18-105 Suraż, osobiście lub pod tel. 85   650 31 94.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VI edycja programu stypendialnego Uniwersytet Sukcesu

Szanowni Państwo, 

miło nam poinformować, iż rozpoczęliśmy rekrutację do VI edycji programu stypendialnego Uniwersytet Sukcesu, który został stworzony z myślą o wspieraniu młodych kobiet w wieku 18-25 lat, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, marzących o zdobyciu perspektywicznego zawodu. To największa w Polsce całoroczna inicjatywa, która wyposaża młode kobiety w kompetencje przyszłości, które dają im przewagę na rynku pracy.  

Organizatorem programu jest działająca od 2014 roku Fundacja Digital University, której misją jest wyrównywanie szans w środowiskach nieuprzywilejowanych poprzez edukację w zakresie nowych technologii oraz kompetencji i zawodów przyszłości.

Celem programu Uniwersytet Sukcesu jest wyposażenie uczestniczek w praktyczne umiejętności, które są niezbędne na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Program skupia się na kompleksowym rozwoju zarówno w obszarze technicznym, jak i miękkich umiejętności, przygotowując uczestniczki do wyzwań współczesnego świata technologii. 

Program kierujemy do młodych kobiet w trudnej sytuację życiowej/materialnej, która uniemożliwia studiowanie lub branie udziału w płatnych kursach specjalistycznych.  Trudna sytuacja osobista to szerokie pojęcie, które może zawierać doświadczenia związane z przemocą domową, dyskryminacją, problemami zdrowotnymi, czy też trudnościami w dostępie do edukacji lub zatrudnienia. Rozumiejąc, że "trudna sytuacja" może mieć wiele oblicz, każda z sytuacji będzie rozpatrywana z najwyższą starannością i indywidualnym podejściem. 

Uczestniczki programu otrzymają bezpłatnie: 

  • Mentoring 1 na 1: indywidualne sesje z doświadczonymi ekspertami i ekspertami, mające na celu rozwijanie umiejętności
    i kompetencji kluczowych na rynku pracy oraz zdobycie pierwszej pracy w wymarzonym zawodzie. 
  • Doradztwo HR 1 na 1: wsparcie w przygotowaniu CV, symulacjach rozmów kwalifikacyjnych, tworzenie profesjonalnego profilu na platformie LinkedIn oraz dostęp do profesjonalnych porad dotyczących procesu rekrutacyjnego od ekspertów 
    i ekspertek HR. 
  • Kursy IT: kilkumiesięczne specjaistyczne kursy z zakresu analizy danych, testowania oprogramowania, sztucznej inteligencji lub zarządzania projektami, poświadczone certyfikatami renomowanych instytucji szkoleniowych. 
  • Wakacyjny camp i warsztaty: intensywne warsztaty grupowe rozwijające umiejętności miękkie oraz cykl szkoleń i spotkań inspiracyjnych odbywających się przez cały rok. 
  • Test osobowości Lumina Spark z profesjonalnym omówieniem wyników, pomagający uczestniczkom zrozumieć swoje mocne strony i obszary do rozwoju. 

W VI edycji programu kładziemy szczególny nacisk na praktyczne zastosowanie sztucznej inteligencji, mając na celu nie tylko przekazanie teoretycznej wiedzy, ale przede wszystkim wyposażenie uczestniczek w konkretne umiejętności i kompetencje, które dadzą im przewagę na rynku pracy. 

Rekrutacja do programu trwa do 14 maja 2024 r. i odbywa się w sposób ciągły, co umożliwia szybkie rozpatrzenie aplikacji
i dostosowanie się do indywidualnych potrzeb kandydatek. Liczba miejsc w programie jest ograniczona. 

Aby dowiedzieć się więcej o programie i procesie aplikacyjnym, zapraszamy na stronę internetową:
https://uniwersytetsukcesu.com/ 

Jesteśmy przekonani, że współpraca z Państwa instytucją może przyczynić się do zwiększenia zasięgu naszego programu
i umożliwić dotarcie do większej liczby beneficjentek naszych działań. Wierzymy, że razem możemy pozytywnie wpłynąć na życie wielu młodych kobiet, pomagając im w osiągnięciu pierwszych zawodowych doświadczeń. 

  Przekazuję link do strony, na której znajdą Państwo zestaw materiałów promocyjnych przygotowanych w ramach inicjatywy: https://uniwersytetsukcesu.com/materialy-promocyjne/

Mamy nadzieję, że będą one pomocne w szerzeniu informacji o naszym programie i zachęcą do udziału w nim. 

Zapraszamy ponadto do śledzenia naszych social media, gdzie na bieżąco publikujemy informacje o prowadzonych działaniach Fundacji: 

Facebook: Uniwersytet Sukcesu & Fundacja Digital University 

Instagram: @uniwersytetsukcesu & @fundacjadigitaluniversity 

LinkedIn: Digital University 

W przypadku jakichkolwiek pytań, pozostaję do dyspozycji. 

Łączę wyrazy szacunku

Aleksandra OlewińskaProject Manager

Fundacja Digital University

WeWork Europejski | ul. Krakowskie Przedmieście 13 | 00-071 Warszawa
aleksandra.olewinska@digitaluniversity.pl 
www.fundacja.digitaluniversity.pl 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

TURNUSY REHABILITACYJNE DLA DZIECI ROLNIKÓW UBEZPIECZONYCH W KRUS

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w okresie wakacji letnich organizuje turnusy rehabilitacyjne dla dzieci rolników ubezpieczonych w Kasie. Wypoczynek dzieci łączony jest z programem rehabilitacji leczniczej w zakresie wad postawy i chorób układu ruchu oraz układu oddechowego. Dzieci kierowane na turnus rehabilitacyjny muszą być samodzielne
i zdolne do samoobsługi. Turnus rehabilitacyjny trwa 21 dni.

Zasady kierowania dziecka na turnus rehabilitacyjny:

  1. Przynajmniej jedno z rodziców (prawnych opiekunów) podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy. Jeżeli rolnik ubezpieczony jest na wniosek
    w pełnym zakresie – ubezpieczenie powinno trwać nieprzerwanie, co najmniej rok.
  2. Na rehabilitację może zostać skierowane dziecko, które jest uprawnione do renty rodzinnej.
  3. Wiek - dzieci urodzone w latach 2009 – 2017 (7 - 15 lat).
  4. Podstawą skierowania dziecka na turnus rehabilitacyjny jest wniosek o skierowanie na rehabilitację leczniczą stanowiący załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa
    i Rozwoju Wsi z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie rehabilitacji rolniczej i turnusów regeneracyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2757). Wniosek powinien być wystawiony przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza specjalistę, przez którego leczone jest dziecko.

Pierwszeństwo w skierowaniu na turnusy rehabilitacyjne mają dzieci posiadające orzeczenie o niepełnosprawności.

Wyjazd dzieci na turnus rehabilitacyjny następuje z siedziby Oddziału lub Placówki Terenowej KRUS w Zambrowie lub Augustowie pod nadzorem wyznaczonych pracowników odpowiedzialnych za bezpieczny przejazd dzieci na trasie KRUS – ośrodek rehabilitacyjny. Przewóz dzieci odbywa się wynajętym autokarem.

Odpłatność za pobyt oraz koszt podróży dziecka w całości pokrywa KRUS.

Dzieci uczestniczące w turnusach rehabilitacyjnych ubezpieczone są od następstw nieszczęśliwych wypadków przez Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych.

W 2024 r. Oddział Regionalny KRUS w Białymstoku posiada miejsca na turnusy rehabilitacyjne:

- dla dzieci ze schorzeniami układu ruchu

Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Horyńcu Zdroju

w terminie 23.06 - 13.07.2024 r.

- dla dzieci ze schorzeniami układu oddechowego

Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Iwoniczu Zdroju

w terminie 10.07 - 30.07.2024 r.

oraz

Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Szklarskiej Porębie

w terminie 02.07 - 22.07.2024 r.

W przypadku zainteresowania skierowaniem dziecka na turnus rehabilitacyjny należy zgłosić się do najbliższej jednostki organizacyjnej KRUS po druki: „wniosek o rehabilitację leczniczą/turnus regeneracyjny” oraz „informację o stanie zdrowia dziecka” wraz
z „oświadczeniem rodzica/opiekuna prawnego”. Do wniosku należy również dołączyć wypełniony druk „informacje podawane w przypadku pozyskiwania danych osobowych od osoby, której dane dotyczą”. Druki są dostępne również na stronie internetowej Kasy www.gov.pl/krus.

Informacje można uzyskać pod numerami telefonów: Białystok – 85 7497305, Zambrów -
86 2760878, Augustów – 87 6446714.

TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW - 08.05.2024 r.

MGOPS

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

INFORMACJA O ZMIANACH DOTYCHCZASOWEGO SYSTEMU ŚWIADCZEŃ
DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ ICH OPIEKUNÓW

Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1429) zakłada przebudowę od 1 stycznia 2024 r. dotychczasowego systemu świadczeń dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów poprzez:

  • wprowadzenie do systemu prawnego nowego świadczenia - świadczenia wspierającego kierowanego bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością w wieku od ukończenia 18 r. życia,
  • zmiany w warunkach przyznawania funkcjonującego obecnie świadczenia pielęgnacyjnego,
  • likwidację specjalnego zasiłku opiekuńczego.
  1. Świadczenie wspierające

Ww. ustawa o świadczeniu wspierającym (w skrócie u.ś.w.), wprowadza nowy rodzaj świadczenia, tj. świadczenie wspierające, które będzie skierowane bezpośrednio do osób z niepełnosprawnościami. Uprawnionymi do świadczenia wspierającego będą osoby z niepełnosprawnościami w wieku od ukończenia 18 roku życia, które uzyskają decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia - na poziomie od 70 pkt do 100 pkt. Poziom potrzeby wsparcia będzie ustalany w formie decyzji przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, natomiast przyznawania i wypłacanie, na podstawie ww. decyzji o poziomie potrzeby wsparcia, świadczenie wspierające będzie, na wniosek osoby z niepełnosprawnościami lub jej przedstawiciela, zadaniem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Ustawa o świadczeniu wspierającym wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r. z pewnymi wyjątkami:
- od 1 stycznia 2024 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 87 do 100 pkt,
- od 1 stycznia 2025 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 78 do 86 pkt,
- od 1 stycznia 2026 r. - świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 70 do 77 pkt.

Uwaga: wyjątkiem od tak określonego ustawą harmonogramu wejścia w życie ustawy jest art. 64 ustawy, zgodnie z którym osoba wymagająca opieki:
1) na którą przyznano na podstawie przepisów dotychczasowych prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, albo zasiłku dla opiekuna,
2) na którą przyznano prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie nowego, obowiązującego od 1 stycznia 2024r. brzmienia ustawy o świadczeniach rodzinnych,
– będzie mogła otrzymać świadczenie wspierające od dnia 1 stycznia 2024 r., także w przypadku, gdy w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, potrzebę tę określono na poziomie niższym niż 87 punktów w skali potrzeby wsparcia. Świadczenie wspierające będzie przysługiwało, w zależności od poziomu potrzeby wsparcia, w wysokości od 40% wysokości renty socjalnej do maksymalnej wysokości - 220% renty socjalnej (będzie to kwota netto czyli bez potrącań na podatek dochodowy czy ubezpieczenie zdrowotne). Co do zasady świadczenie wspierające będzie przyznawane nie wcześniej niż od dnia ustalenia przez wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności dla danej osoby poziomu potrzeby wsparcia - w przypadku wniosków o wydanie decyzji w tej sprawie złożonych w roku 2024, wojewódzkie zespoły orzekające będą ustalać poziom potrzeby wsparcia od dnia złożenia wniosku (a nie, jak w docelowym rozwiązaniu, od dnia posiedzenia zespołu). Takie rozwiązanie zapewni w początkowym okresie obowiązywania ustawy możliwość otrzymania przez osoby
z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego za cały okres oczekiwania na wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia (art. 65 ust. 3 u.ś.w.).

Pakiet osłonowy
Ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadziła również także szereg regulacji o charakterze osłonowym dla tych opiekunów osób niepełnosprawnych, którzy zaprzestaną pobierać świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna w związku z wyborem przez osobę z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego. Obejmują one:
- opłacanie ze środków budżetu państwa składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zdrowotne za opiekuna osoby z niepełnosprawnością, która pobierać będzie świadczenie wspierające – warunkiem jest wspólne zamieszkiwanie i gospodarowanie opiekuna z osobą z niepełnosprawnościami oraz niepodejmowanie zatrudnienia przez opiekuna; co istotne ww. ubezpieczeniami będą mogli być objęci również ci opiekunowie, którzy wcześniej nie pobierali powyższych świadczeń opiekuńczych warunkiem jest jednak wspólne zamieszkiwanie i gospodarowanie opiekuna z osobą z niepełnosprawnościami otrzymującą świadczenie wspierające oraz niepodejmowanie zatrudnienia przez opiekuna; (objęcie ww. ubezpieczeniami będzie realizowane przez ZUS, na wniosek opiekuna składany do ZUS),
- możliwość uzyskania przez opiekuna zasiłku dla bezrobotnych, a także świadczenia przedemerytalnego.
Ponadto planowane jest również uruchomienie programu aktywizacji zawodowej dla opiekunów, którzy pobierali ww. świadczenia opiekuńcze.

  1. Zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych.

Ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadziła (w art. 43) również istotne zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych w zakresie świadczeń opiekuńczych: specjalnego zasiłku opiekuńczego oraz świadczenia pielęgnacyjnego.

a) specjalny zasiłek opiekuńczy.

Z dniem wejścia w życie ustawy o świadczeniu wspierającym czyli 1 stycznia 2024 r. zostaje uchylony art. 16a ustawy o świadczeniach rodzinnych regulujący zasady przysługiwania specjalnego zasiłku opiekuńczego. Oznacza to, że od tej daty specjalny zasiłek opiekuńczy nie będzie już przyznawany. Jedynie, na podstawie przepisów przejściowych, zasiłek ten będzie mógł być przyznawany także po 31 grudnia 2023 r. w pewnych przypadkach na zasadzie zachowania praw nabytych. Szczegółowe informacje dotyczące przepisów przejściowych regulujących te kwestię opisane zostały w punkcie 3 niniejszej informacji.

b) świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach.

Najważniejsze zmiany w przepisach regulujących zasady przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego obowiązujące od 1 stycznia 2024 r. – w tym nowe brzmienie art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych:
- świadczenie pielęgnacyjne będzie przysługiwać wyłącznie osobom sprawującym opiekę nad osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia (art. 17 ust. 1),
- uchylenie warunku rezygnacji lub niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej - oznacza to, że osoby sprawujące opiekę nie będą musiały rezygnować z aktywności zawodowej aby otrzymać świadczenie pielęgnacyjne,
- w konsekwencji uchylenia warunku rezygnacji/niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej uchylono również art. 17b ustawy o świadczeniach rodzinnych, czyli przepis uzależniający przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego rolnikom, małżonkom rolników lub domownikom od warunku zaprzestania prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w gospodarstwie rolnym. W związku z tym, uchylono również w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników przepisy dotyczące opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za te osoby (składki do KRUS na dotychczasowych zasadach będą przez organy właściwe opłacane tylko w przypadku osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy i zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów dotychczasowych –art. 63. ust. 15 u.ś.w.),
- uchylenie art. 17 ust. 1a, czyli przepisu, który wskazywał kolejność osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego,
- uchylenie art. 17 ust. 1b, czyli przepisu warunkującego przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego od daty powstania niepełnosprawności,
- uchylenie negatywnej przesłanki uniemożliwiającej przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego jeśli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do własnej emerytury, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznanej w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia
kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym, lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia,
- uchylenie art. 27 ust. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych, ograniczającego zbiegi wymienionych w tym przepisie świadczeń rodzinnych.

Zmianie uległ również katalog osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, świadczenie pielęgnacyjne od1 stycznia 2024r. będzie przysługiwać:
1) matce albo ojcu,
2) innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140) ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom,
3) opiekunowi faktycznemu dziecka,
4) rodzinie zastępczej, osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektorowi placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektorowi regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej albo dyrektorowi interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego,
jeżeli sprawują opiekę nad osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.

Ponadto nowe regulacje dotyczące świadczenia pielęgnacyjnego przewidują, że w przypadku gdy opiekun sprawuje opiekę nad więcej niż jedną osobą niepełnosprawną w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności lub znacznym stopniu niepełnosprawności, to wysokość świadczenia pielęgnacyjnego, podwyższa się po 100% na drugą i każdą kolejną osobę, nad którą sprawowana jest opieka (uwaga: dotyczy to osób-opiekunów: wymienionych w art. 17 ust. 1-3, osób będących rodziną zastępczą oraz osób prowadzących rodzinny dom dziecka).

Uwaga: opisane wyżej, nowe warunki przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego, które obowiązywać będą od 1 stycznia 2024 r. nie dotyczą osób, które, na zasadzie zachowania praw nabytych, będą pobierać to świadczenie na podstawie przepisów dotychczasowych (w oparciu o przepis przejściowy - art. 63 u.ś.w.).

Ponadto nowym przepisem, który zacznie również obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. jest art. 17 ust. 4a, zgodnie z którym, w przypadku śmierci osoby wymagającej opieki, osoba sprawująca opiekę zachowuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił zgon osoby wymagającej opieki. Analogiczna regulacja obowiązująca od 1 stycznia 2024 dotyczyć również będzie osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów dotychczasowych oraz osób pobierających zasiłek dla opiekuna i została ona uregulowana w art. 63 ust. 12 u.ś.w. (dotyczyć będzie jednak tylko przypadków gdy śmierć osoby wymagającej opieki nastąpiła po 31 grudnia 2023r.).

  1. Przepisy przejściowe

Wprowadzając istotne zmiany w warunkach przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego oraz uchylając specjalny zasiłek opiekuńczy, ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadza jednocześnie przepisy mające na celu pełną ochronę praw nabytych osób, które nabyły bądź nabędą na starych, obowiązujących przed wejściem w życie ustawy, tj. do 31 grudnia 2023 r. przepisach, prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego. Osoby te będą mogły w dalszym ciągu pobierać wymienione świadczenia zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Prawo do pobierania tych świadczeń na zasadach dotychczasowych zostało uregulowane w art. 63 u.ś.w. Przepis ten przewidują, że:
- w sprawach o świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy, do których prawo powstało do dnia 31 grudnia 2023 r., stosuje się przepisy dotychczasowe (art. 63 ust. 1 u.ś.w.),
- osoby, którym przed 1 stycznia 2024 r., albo nawet po tej dacie, ale, na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., przyznane zostało co najmniej do dnia 31 grudnia 2023 r. prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego, zachowują, na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., prawo do tych świadczeń nie dłużej jednak niż do końca okresu, na który prawo zostało przyznane (art. 63 ust. 2 u.ś.w.),
- ww. osoby, zachowują prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., również w przypadku, gdy osobie nad którą sprawują opiekę zostało wydane nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie o niepełnosprawności. Warunkiem zachowania prawa odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego w tym przypadku będzie złożenie wniosku o nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo o niepełnosprawności w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin ważności dotychczasowego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia o niepełnosprawności, a następnie złożenie wniosku o ustalenie prawa odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego w terminie 3 miesięcy, licząc od wydania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo o niepełnosprawności (art. 63 ust. 3 ustawy)
- prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach dotychczasowych przysługiwać będzie ww. osobom wymienionym w art. 63 ust. 1-2 u.ś.w. również po upływie okresu zasiłkowego na który prawo zostało przyznane (czyli także na kolejne okresy zasiłkowe) pod warunkiem, że wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego na nowy okres zasiłkowy zostanie złożony w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym zakończył się dotychczasowy okres zasiłkowy (art. 63 ust. 4 u.ś.w.).

Uwaga: przepisy przejściowe o świadczeniu wspierającym wprowadzają również dodatkową, negatywną przesłankę, która przewiduje, że świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy przyznane na zasadach dotychczasowych oraz zasiłek dla opiekuna, nie przysługują jeżeli osoba wymagająca opieki będzie miała przyznane prawo do świadczenia wspierającego (art. 63 ust. 6 u.ś.w.). W konsekwencji tego przepisu wprowadzone zostały także przepisy proceduralne określające:
- zawieszenie postępowania o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, zasiłku dla opiekuna do czasu rozstrzygnięcia sprawy z wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego w sytuacji gdy osoba wymagająca opieki lub osoba uprawniona do jej reprezentowania złożyły wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego. Następnie ustalenie prawa do ww. świadczeń w wyniku podjęcia zawieszonego postępowania następuje po dokonaniu przez ZUS rozstrzygnięcia sprawy z wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego (art. 63 ust. 7-8 u.ś.w.).
- zawieszenie wypłaty przyznanego już świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, zasiłku dla opiekuna jeżeli osoba wymagająca opieki lub osoba uprawniona do jej reprezentowania złożyła wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego. W przypadku odmowy przyznania osobie wymagającej opieki świadczenia wspierającego lub pozostawienia wniosku o to świadczenie bez rozpatrzenia, świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna, wypłaca się od miesiąca, w którym wstrzymano ich wypłatę do końca okresu na jaki je przyznano, jeżeli nadal osoba spełnia warunki określone w brzmieniu dotychczasowym (art. 63 ust. 9-10 u.ś.w.)
- uznanie za nienależnie pobrane świadczenia: świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, zasiłku dla opiekuna, wypłaconego opiekunowi za okres, za który osoba wymagająca opieki otrzymała świadczenie wspierające.

W celu realizacji ww. przepisów gminne organy właściwe będą miały zapewniony, drogą elektroniczną, poprzez odpowiednie usługi wymiany danych w ramach Emp@tii, dostęp do danych ZUS o złożonych wnioskach /przyznanych świadczeniach wspierających.

 

Obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 64 ust. 16 ustawy o świadczeniu wspierającym, organ właściwy w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 43, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu, tj. w terminie do dnia 10 października 2023 r. informuje osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, o zmianach w zasadach dotyczących uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego i zasiłku dla opiekuna., takich jak:
- świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach obowiązujących od 1 stycznia 2024 r. (tzw. nowe świadczenie pielęgnacyjne) będzie przysługiwać wyłącznie osobom sprawującym opiekę nad osobą z niepełnosprawnościami w wieku do ukończenia 18. roku życia, natomiast osoba z niepełnosprawnościami nad którą opieka była sprawowana będzie mogła ubiegać się o przyznanie dla niej świadczenia wspierającego,
- osoba pobierająca świadczenie pielęgnacyjne, która sprawuje opiekę nad dzieckiem w wieku do ukończenia 18. roku życia i która będzie chciała po 31 grudnia 2023 r. otrzymać świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach (czyli z możliwością podejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez ograniczeń) musi po tej dacie zrezygnować z pobierania świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie starych przepisów i złożyć wniosek o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie nowych przepisów,
- w przypadku gdy opiekun otrzymujący świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach będzie sprawował opiekę nad więcej niż jedną osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności lub znacznym stopniu niepełnosprawności, to wysokość świadczenia pielęgnacyjnego jest podwyższana o 100% na drugą i każdą kolejną osobę, nad którą sprawowana jest opieka – warunkiem jest złożenie wniosku przez opiekuna o podwyższenie świadczenia pielęgnacyjnego,
- przepisy przejściowe regulujące ochronę praw nabytych opiekunów osób z niepełnosprawnościami, którzy pobierają świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie obecnych przepisów i warunków zachowania prawa do tych świadczeń po 31 grudnia 2023 r.,
- świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna nie przysługują opiekunowi w przypadku gdy osoba wymagająca opieki będzie miała przyznane przez ZUS świadczenie wspierające,
- złożenie przez osobę wymagającą opieki wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego w ZUS będzie skutkować wstrzymaniem wypłaty opiekunowi tej osoby świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna,
- świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna przyznane/wypłacone opiekunowi za okres za który osoba wymagająca opieki otrzymała świadczenie wspierające będzie świadczeniem nienależnie pobranymi podlegającym zwrotowi wraz z odsetkami do którego to zwrotu zobowiązany zostanie opiekun,
- osoba z niepełnosprawnościami, składając w ZUS wniosek o świadczenie wspierające będzie mogła zdecydować od jakiego miesiąca chce mieć przyznane przez ZUS świadczenie wspierające, dzięki czemu może nie dopuścić do sytuacji otrzymania świadczenia wspierającego za ten sam okres za który jej opiekun otrzymał w gminie świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna i tym samym uniknąć sytuacji powstania nienależnych świadczeń po stronie jej opiekuna.

UWAGA: przed 1 stycznia 2024 r. na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej zostaną opublikowane zaktualizowane wzory wniosków o poszczególne świadczenia rodzinne uwzględniające zmiany wynikające z omówionych wyżej zmian prawnych.

Należy zwrócić szczególną uwagę, że przepisy normujące zasady pobierania świadczenia pielęgnacyjnego od 1 stycznia 2024 dotyczą jedynie opiekunów dzieci w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, gdzie prawo do świadczeń powstało po 1 stycznia 2024.
W sprawach o świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390 z późn. zm.) i zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz. U. z 2020 r. poz. 1297 z późn. zm.) – do których prawo powstało do dnia 31 grudnia 2023 r., stosuje się przepisy dotychczasowe.

 

MGOPS
Film
Mapa dojazdu
Ikona Mapa dojazduMapa dojazdu
Fotogaleria
Ikona FotogaleriaFotogaleria
Baner
Najbliższe Wydarzenia

Dane kontaktowe

Urząd Miejski w Surażu

11 Listopada 16, 18-105 Suraż

pow. białostocki, woj. podlaskie

tel.: 085 65 03 184

EPUAP: /umsuraz/SkrytkaESP

e-mail: umsuraz@zetobi.com.pl

NIP: 966-10-26-716

Statystyki

Licznik odwiedzin:4 090 718
Dzisiaj:98
Gości on-line:0
Twoje IP:216.73.216.214
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.