Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Herb

Rys historyczny miejscowości w Gminie Suraż

Rys historyczny miejscowości w Gminie Suraż

Artykuł

Rys historyczny wsi w gminie Suraż

 

 

Zimnochy - Susły i Zimnochy - Świechy

Pierwsza wzmianka źródłowa o Zimnochach Święchach i Zimnochach Susłach pochodzi z przywileju króla Aleksandra I dla kościoła w Surażu z 1501 roku. Obie miejscowości były zobowiązane do płacenia dziesięciny na rzecz suraskiej świątyni. Najprawdopodobniej Zimnochy powstały w XV stuleciu. Były związane z osadnictwem bojarów ruskich, osadzanych w pobliżu starych grodów dla obrony i służby wojskowej. Z czasem bojarzy upodobnili się w obyczajach i prawach do szlachty koronnej. Poza Zimnochami Święchami i Zimnochami Susłami źródła historyczne wymieniają też Zimnochy Reki, Zimnochy Grzegorze i Zimnochy Adamy, z których dwa ostatnie przysiółki nie dotrwały do czasów obecnych. Szlachcice z Zimnochów tytułowali się herbem Ślepowron. W 1569 roku, po zawarciu unii lubelskiej, Zimnochy znalazły się w granicach Korony Polskiej. Według poboru podatku z 1577 roku szlachta z Zimnochów posiadała łącznie 12 włók ziemi (tj. ponad 190 ha). W 1692 roku w Zimnochach Święchach, Susłach i Rekach mieszkało 35 rodzin. Mieszkańcy wsi trudnili się głównie rolnictwem i kultywowali lokalne tradycje. Zimnochy dzieliły polityczne losy regionu, po 1795 roku znalazły się w zaborze pruskim, po 1807 w zaborze rosyjskim, a wraz z odzyskaniem niepodległości w 1919 roku w obrębie gminy Zawyki w powiecie białostockim. Tragicznym piętnem odcisnęła się na wsiach II wojna światowa, podczas której ich mieszkańcy doświadczyli wywózek na Syberię i deportacji do III Rzeszy, a obie osady ostrzelali i spalili żołnierze niemieccy. Od początku istnienia Zimnochy Święchy i Susły należały do parafii w Surażu, natomiast w 1985 roku stały się częścią nowoutworzonej parafii w Rynkach.

 

Średzińskie

            Średzińskie, obok Zimnochów, należały niegdyś do grupy powstałych w ciągu XV wieku wsi bojarskich. Pierwsza informacja o istnieniu tej miejscowości pochodzi z 1528 roku, kiedy to z wsi Srednica 12 ludzi stawiło się na popis wojskowy ziemian bielskich, wystawiając trzy konie. W 1577 roku wieś posiadała zaledwie 6 włók gruntu, tj. 96 ha. Z kolei w 1591 roku szlachta ze Średzińskich, razem z sąsiadami z Zimnoch, Czaczek, Chodor i Oksztul zapłacili podatek z 40 włók. Jedna z pierwszych z zachowanych metryk chrztów parafii w Surażu, sporządzona 2 grudnia 1600 roku, dotyczy udzielenia tego sakramentu Mikołajowi, synowi szlachetnych Andrzeja i Barbary ze Średzińskich. W 1676 roku w Średzińskich mieszkało 11 rodzin, zaś w 1692 roku ich liczba wzrosła do 20. Od początków istnienia wsi, przynależała ona do parafii w Surażu. Na potrzeby suraskiej świątyni parafianie oddawali co roku dziesięcinę w wymiarze kopy pszenicy od każdej włóki. Dopiero po II wojnie, w 1957 roku, wespół z mieszkańcami Rynek i Zimnochów, ludność ze Średzińskich urządziła w Rynkach kaplicę, która w 1985 r. została wyświęcona na kościół parafialny. Do niego przynależy obecnie wieś Średzińskie. We wsi zachowały się przykłady dawnej drewnianej zabudowy z przełomu XIX i XX w., w tym charakterystyczna wydłużona, wiejska zagroda.

 

Końcowizna

Dzisiejsza wieś Końcowizna jest położona na gruntach, które według rejestru pomiary włócznej z 1562 roku nosiły nazwę uroczyska Masłowce. Ustalenie dokładnej daty powstania osady nie jest możliwe, natomiast pierwsze wzmianki o istnieniu w niej drobnoszlachckiego dworu rodziny Borkowskich pochodzą z 1652 roku. W XVII i XVIII stuleciu w Końcowiźnie mieszkali przedstawiciele rodu Kozickich (pisani również Koszyccy), natomiast od II poł. XVIII wieku jako współwłaściciele wsi występują w źródłach członkowie rodziny Kramkowskich. Stąd zapewne jeszcze w XIX wieku miejscowość ta nazywana była w księgach metrykalnych Kramkowizną. W 1748 roku Końcowizna podzieliła tragiczne losy regionu, kiedy całą suraską parafię nawiedziła pustosząca pola plaga szarańczy oraz pomór bydła. Informację o nieszczęśliwym lecie 1748 roku odnotował ksiądz suraski Dominik Tadeusz Jabłoński. Współczesny wizerunek wsi jest prawdopodobnie efektem reformy uwłaszczeniowej z 1864 roku. Zachowało się w niej kilka ładnych przykładów drewnianej zabudowy z okresu międzywojennego, a przy drodze wjazdowej do wsi można obejrzeć dwa krzyże z 1913 i 1929 roku, wystawione przez prawosławnych mieszkańców Końcowizny.

 

Doktorce i Lesznia

Zabytkowa zagroda w Leszni

            Od początku swego istnienia, Doktorce, należały do dworu w Strabli, położonego na przeciwległym brzegu rzeki Narew. Geneza dóbr strabelskich wiąże się z postacią Macieja z Krajny, lekarza Zygmunta Starego i jego żony Bony Sforzy, którzy w zamian za wierną służbę dworską oraz medyczną, darowali mu w 1524 r. ziemie po obu stronach Narwi. Według legendy, nazwa Strabla pochodzi od słów strada bella (piękna droga), jakie miała wypowiedzieć królowa Bona przejeżdżając przez te tereny. W ramach zagospodarowywania posiadanych dóbr, Maciej z Krajny sprowadził pierwszych osadników chłopskich, którzy mieli służyć w jego dworze. Osiedlili się oni na obu brzegach Narwi, dając początek późniejszym wsiom Doktorce (zwanym w ten sposób od zawodu ich właściela). W pobliżu Doktorc, już w XVI w. Arciechowscy, potomkowie Macieja z Krajny, wznieśli pierwszy drewniany most, wzmiankowany jeszcze w 1651 r. Kiedy w 1617 r. ówczesny właściciel Strabli, Adam Turowski, stolnik wiski, ufundował nowy, murowany kościół pw. Wniebowstąpienia Jezusa Chrystusa, nadał na utrzymanie plebana 3 włóki ziemi oraz gospodarstwo złożone z niewielkiej plebanii i zabudowań gospodarczych, położone w Doktorcach. Jednym z ostatnich właścicieli Doktorc był Michał Starzeński, starosta brański i uczestnik insurekcji kościuszkowskiej, znany z wydanych drukiem obszernych pamiętników. W okresie powojennym Doktorce stały się miejscowościami letniskowymi, głównie z powodu urokliwego położenia nad rzeką Narew. W Leszni zachowały się interesujące przykłady drewnianej architektury, w tym pochodząca z końca XIX w. zagroda złożona z trzech budynków krytych strzechą.

 

Kowale

            Dzisiejsza wieś Kowale nie jest tą samą, która jako przedmieście Suraża posiadające 10,5 włóki, po raz pierwszy wzmiankowana było w inwentarzu starostwa suraskiego w 1558 r. Przeprowadzona w 1562 r. pomiara włóczna Suraża informowała, iż wieś ta położona była na lewym (południowym) brzegu rzeki Hruski. Natomiast obecna wieś nosząca nazwę Kowale położona była od początków XVI w. w granicach dóbr Buzuny i zlokalizowana była po północnej stronie Hruski. Dwór w Buzunach został nadany ok. 1519 r. Maciejowi z Krajny, lekarzowi królewskiemu, który prowadził na otrzymanych ziemiach akcję kolonizacyjną. Założył na 20,5 włókach wieś Buzuny oraz Kowale, wzmiankowane po raz pierwszy w 1533 r. W 1577 r. Kowale były własnością starosty suraskiego i brańskiego Jana Dulskiego, a po 1583 r. ks. Stanisława Fogeweldera, plebana kościoła w Surażu. W 1692 r. wieś zamieszkiwało 15 rodzin, które w większości były wyznania unickiego. W XVIII w. razem z Buzunami Kowale znajdowały się w posiadaniu rodziny Zaleskich. Od początku istnienia, aż do dnia dzisiejszego, mieszkańcy wsi należą do parafii w Turośni Kościelnej.

 

Zawyki

Zawyki, zwane w XVI wieku Zawojkami (być może od charakterystycznie meandrującej w pobliżu Narwi), były jedną z największych wsi chłopskich w okolicach Suraża. Z całą pewnością jej początki sięgają przynajmniej II poł. XV wieku, ale pierwsza pisana informacja o jej istnieniu pochodzi dopiero z 1558 roku. Zawyki były wówczas własnością królewską i jako taka, wraz kilkunastoma innymi wsiami, należały do starostwa suraskiego. Ich obecny, wydłużony kształt, powstał w wyniku pomiary włócznej przeprowadzonej w 1562 roku. Wieś uzyskała ziemię o powierzchni 30 włók, tj. ok. 480 ha. W 1577 roku posiadała młyn z pięcioma kołami oraz trzy karczmy. Jej mieszkańcami w większości byli chłopi ruskiego pochodzenia, którzy po 1596 roku przeszli na wyznanie unickie, ale obok nich żyli także katolicy uczęszczający do kościoła w Surażu. W poł. XVIII wieku Ignacy Karniewski, generał wojsk koronnych, ufundował na potrzeby unitów istniejącą do dziś drewnianą kaplicę pw. Imienia Najświętszej Marii Panny. Jest ona jednym z najcenniejszych zabytków gminy. Obok niej znajduje się kapliczka z cudownym źródełkiem, pochodząca z tego samego stulecia. W XIX wieku kaplica została przejęta przez Cerkiew prawosławną. W 1863 roku doszło do tragicznych wydarzeń związanych z powstaniem styczniowym, kiedy to powstańcy powiesili ówczesnego popa suraskiego, Konstantyna Prokopowicza. Został on pochowany na cmetarzu przy kaplicy w Zawykach, ale jego nagrobek przeniesiono w okresie dwudziestolecia międzywojennego na białostocki cmentarz prawosławny, gdzie znajduje się do dziś. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, w 1919 roku kaplica została przekazana Kościołowi rzymskokatolickiemu. W latach 1919-1939 Zawyki były się siedzibą gminy.

 

Zawyki - Ferma

Pierwsza wzmianka o wsi Zawyki Ferma pochodzi z 1558 roku. Ówcześnie znajdował się tam folwark i siedziba starosty suraskiego. Z pewnością nie rezydowali tu wszyscy dostojnicy, pełniący funkcję starosty. W XVII wieku w dworze mieszkali zwykle ich zastępcy-podstarostowie m.in. Tomasz Karniewski, zaufany dworzanin Krzysztofa Wiesiołowskiego. W II poł. XVII wieku dwór w Zawykach stał się własnością rodziny Zaleskich. Czterech kolejnych przedstawicieli tego rodu - Jan, Jan Stanisław, Jan Władysław i Piotr Zalescy dzierżawili starostwo. Ich liczne potomstwo chrzczone było w kościele parafialnym w Surażu, którego plebanem w latach 1679-1716 był Kazimierz Zygmunt, starszy brat Jana Stanisława Zaleskiego. Ostatnim ze starostów suraskich, który mieszkał w folwarku Zawyki był Piotr z Alkantary Ożarowski. Starosta wraz z rodziną mieszkał w drewnianym dworze, położonym nad rozlewiskami Narwi. W otaczających dwór dwóch oficynach mieszkała służba i obsługa dworu, rozlokowane w pobliżu zabudowania gospodarcze, stawy i ogrody zapewniały starostom wygodne życie. Współcześnie po założeniu dworskim nie pozostał niestety żaden ślad. W czasach zaboru pruskiego i rosyjskiego w folwarku mieszkali urzędnicy państwowi. Obecny kształt wieś zawdzięcza prawdopodobnie reformie uwłaszczeniowej z 1864 roku. Ponad stuletni drewniany krzyż morowy (tzw. karawaka), znajdujący się na wschodnim krańcu Zawyk Fermy, jest świadectwem licznych epidemii, które trapiły mieszkańców wsi i całego regionu w minionych stuleciach.

 

Rynki

Pierwsza wzmianka źródłowa o Rynkach pochodzi z inwentarza starostwa suraskiego z 1558 roku. W najstarszych źródłach wieś nazywana jest Rymki (Rimki). W 1577 roku mieszkańcy wsi zapłacili podatek z 10 włók tj. ok. 160 ha. W 1607 roku w księgach metrykalnych parafii suraskiej, do której należały Rynki, odnotowano pierwszy chrzest dzieci z tej wsi, a mianowicie bliźniąt Stanisława i Wojciecha. Rynki były jedną z najmniejszych wsi starostwa suraskiego. W 1692 roku mieszkało tu tylko 7 rodzin. Rynki nie posiadały młyna ani karczmy, ta ostatnia pojawiła się we wsi dopiero w II poł. XVIII wieku. Mieszkańcy byli zobowiązani płacić staroście 2 złote i dostarczać dwie beczki owsa rocznie, byli też zobowiązani do prac polowych i różnych posług w dworze w Zawykach. Ważnym momentem w dziejach wsi było powstanie w niej parafii. W 1957 roku mieszkańcy Rynek, wraz z wiernymi z sąsiednich Średzińskich i Zimnochów, zorganizowali kaplicę w odkupionych garażach rolniczych. W przystosowanie budynków do celów sakralnych przyszli parafianie włożyli wiele pracy i pieniędzy oraz musieli pokonać utrudnienia ze strony ówczesnych władz. Mimo to, w 1979 roku biskup Edward Kisiel utworzył samodzielny wikariat w Rynkach, a w 1985 roku erygował parafię pw. Najświętszej Marii Panny Częstochowskiej. W latach 1992 – 1995 wzniesiono w Rynkach nowy kościół.

 

oprac. Marta Sokół

Suraż
Film
Mapa dojazdu
Ikona Mapa dojazduMapa dojazdu
Fotogaleria
Ikona FotogaleriaFotogaleria
Baner
Najbliższe Wydarzenia

Dane kontaktowe

Urząd Miejski w Surażu

11 Listopada 16, 18-105 Suraż

pow. białostocki, woj. podlaskie

tel.: 085 65 03 184

EPUAP: /umsuraz/SkrytkaESP

e-mail: umsuraz@zetobi.com.pl

NIP: 966-10-26-716

Statystyki

Licznik odwiedzin:4 090 070
Dzisiaj:5
Gości on-line:0
Twoje IP:216.73.216.214
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.